top of page
hero banner.png

איך מחשבות צוברות כוח השפעה שלילי?


קורה לכם לפעמים שאתם לא חושבים?

אלה רגעים קסומים של שקט. מכאן אנו יכולים להבין שמחשבות יוצרות תנועה, תנודות ודרמה.


מחשבה יוצרת תגובה רגשית. למחשבה בודדת יש השפעה רגעית. בין אם זו מחשבה מפחידה או מחשבה שמחה, ההשפעה שלה היא נקודתית. אבל ברוב המקרים המחשבה הראשונה גוררת אחריה עוד אחת שדומה לה ועוד אחת ועוד אחת.

כמו כדור שלג המתגלגל במדרון, כך המחשבות נאספות למשהו בעל כוח השפעה.

הן צוברות תנופה ויוצרות מומנטום.


איך המומנטום השלילי בא ליד ביטוי?

ברוב הנושאים שמעסיקים אותנו כבר צברנו מומנטום. כלומר, ברגע שאנחנו רק חושבים על הנושא, אפילו מחשבה אחת בלבד, בבת אחת עולה הכל וההרגשה הקבועה מכה בנו.

כמעט בכל נושא יש לנו כבר סוג מחשבות קבוע והרגשה קבועה בהתאם. המינוס הראשון שהיה בחשבון הבנק אולי הפתיע ולא בהכרח יצר דאגה רבה, אבל כיום מי זוכר? אנחנו רואים שוב את המינוס וכבר לא יודעים איך נצא ממנו.

כשמתחיל להימאס מהעבודה אבל אנחנו חוששים לשנות בגלל התנאים עוד אפשר לסחוב, אבל אחרי תקופה מסויימת כבר קשה לקום בבוקר ובכל זאת הפחד משינוי משאיר אותנו במקום.

כשמתחילים לצאת לדייטים עוד יש התלהבות ותקווה, אבל תקופה של דייטים לא משהו או מערכות יחסים כושלות מקבעות חשיבה שהסיכוי להכיר מישהו הוא קלוש.


כאשר אנחנו רוצים משהו והוא לא קורה, אנחנו אוספים מידע מהמציאות והוא נהיה חלק מהתפיסה שלנו. לרוב תפיסה שלילית. מחשבות שמזכירות לנו שאין לנו את מה שאנחנו רוצים ו'מסבירות' לנו למה אין אותו או כמה נמוך הסיכוי שיהיה לנו.


מעבר ממומנטום שלילי לחיובי

מכירים את הסיפורים על אנשים שהתייאשו מלהיכנס להריון או למצוא בן זוג ואז כשהם הפסיקו לנסות זה פתאום קרה להם? למה זה עובד ככה?

היאוש גורם לנו לעזוב את הנושא, להיכנע ולהפסיק לנסות ולהיאבק. כתוצאה מכך אנחנו פחות חושבים עליו כי כבר אין לנו כוח יותר. כאשר אנחנו מפסיקים לחשוב על הנושא אנחנו עוצרים את המומנטום השלילי שיוצר התנגדות למה שאנחנו רוצים ולמעשה מהווה גורם חוסם.

אבל.. אנחנו לא יכולים להכריח את עצמנו להתייאש. אפילו כשאנחנו מנסים אנחנו מצליחים להתייאש רק באופן נקודתי. מה גם שייאוש מגיע לרוב אחרי תקופה ארוכה של סבל.

כולנו התנסנו בתקופות שאנחנו מוטרדים ממשהו מצאת החמה ועד צאת הנשמה.


כשיש לנו מחשבות עם מומנטום שלילי חזק אנחנו מרגישים שהן דורסות אותנו, שאנחנו לא יכולים לעצור אותן.

כשיש לנו מחשבות עם מומנטום חיובי חזק אנחנו מרגישים שאף אחד ושום דבר לא יכול לעצור אותנו.


איך בונים מומנטום חיובי?

לפני שאנחנו נכנסים לפרטים עלינו לבנות תשתית. בסיס רגשי מאוזן ויציב שיהווה לנו רשת בטחון. העלאת רמת האנרגיה באופן כללי. ישנן דרכים רבות לעשות זאת.

מבחינת המחשבות עלינו להתכוונן ולהתמקד במה שיש לנו, במה שיש בנו, במה שאנחנו אוהבים, במה שאנחנו יודעים בוודאות, באנשים שגורמים לנו להרגיש טוב. במקום לחשוב על מה שאנחנו לא רוצים שיקרה לחשוב שאנחנו רוצים למצוא פתרון.


מומנטום חיובי מוביל למצב רוח טוב והרגשה כללית טובה יותר. מנקודה זו הבעיות נראות קטנות יותר וגם הסיכוי לקבל רעיונות, ליצור שיתופי פעולה, לפגוש את האדם הנכון, גבוה יותר.


המוח שלנו הוא 'מכונה'. לא משנה לו אם הוא משחרר אנדורפינים בעקבות מחשבה על הכלב שלנו או בגלל שתוצאות הדם יצאו תקינות. בדיוק כמו שלא משנה לו אם הוא ישחרר קורטיזול כי ראינו דוב או כי חשבנו על מה יהיה בראיון עבודה. המוח מגיב למחשבות. רמת האנרגיה במוח נקבעת על פי מחשבות.


איך עוצרים מומנטום שלילי?

במקביל לבניית מומנטום חיובי והעלאת רמת האנרגיה במוח, אנחנו יכולים להתחיל למוטט את 'כדורי השלג' שלנו בעזרת ההגיון. רוב המחשבות השליליות שעוברות לנו בראש בכלל לא מחוברות למציאות וגם לא מקבלות מענה. לדוגמה: לעשות שינוי בגילי זה קשה עד בלתי אפשרי (מי קבע?), הסיכוי לפגוש מישהו נורמלי קטן (מי מדד? מי קובע את הסיכויים?), אף אחת לא תימשך אלי כי אין לי בטחון עצמי (איך אפשר לדעת למה אחרים נמשכים?), אולי בחיים לא אצליח (ואולי כן), אני לא מספיק מסודר (אז מה?), אני שמנה (מה הבעיה עם זה?).

המוח שלנו יורה מחשבות וקביעות ואנו בכלל לא טורחים לענות להן, לבחון את רמת הדיוק שלהם. אנחנו מאמינים להן באופן אוטומטי. ברגע שנתחיל לנהל דו שיח עם האמירות האלה הן יתחילו לאבד מאמינותן וכבר לא יראו לנו כל כך נכונות.


חשיבה הגיונית הנצמדת לעובדות, למה שידוע, מנטרלת את האפקט הרגשי שיש לחשיבה השלילית ועוצרת את המומנטום השלילי.


באופן כללי כאשר אנחנו רוצים להאט מומנטום עלינו לעבור לחשיבה כללית בקשר לאותו נושא, כמו: אני לא חייב לחשוב על זה כרגע, אני רוצה להרגיש טוב יותר, זה שאין לי פתרון לא אומר שהוא לא קיים. כאשר אנחנו רוצים להאיץ מומנטום עלינו להתמקד בפרטים, לדמיין את זה קורה.

מוזמנים לקרוא פוסט על מעבר מחשיבה שלילית לחיובית.


נקודה חשובה להדגשה

חשוב לזכור שאנו יוצרים מומנטום ולא יוצרים מציאות.

מה ההבדל? חשיבה חיובית תביא להרגשה חיובית וזו המציאות הפנימית הנוכחית. עליה לצבור כוח לפני שתוכל להשפיע על המציאות החיצונית. כל דבר לפני שהוא בא לידי ביטוי חייב לצבור כוח מניע מסוים. גם מטוס צובר מהירות לפני שהוא יכול להמריא.

אל תחפשו את ההוכחות בחוץ. תחפשו את השינוי בתוככם, באופן שבו אתם מרגישים. קבלו את הפער שבין ההרגשה הפנימית למימוש בחוץ בהבנה. אם כל דבר היה מתגשם במהירות המחשבה כבר מזמן היינו נכחדים.

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page