top of page
hero banner.png

להשתחרר ממחשבות שליליות

יש לנו "שני סוגים" של מחשבות שליליות: כאלו שאנחנו מאמינים להן וממש מרגישים אותן ויש את המחשבות השליליות שהן תוצר לוואי של מתח או מצב רוח רע.


תהליך של מחשבות שליליות מתחיל בתפיסת הפער בין המצוי לרצוי כשלילי. זה מתבטא במחשבה שמייצרת הרגשה שלילית, כמו: "אין לי מספיק כסף", שמביאה אחריה עוד מחשבות דומות, כמו: "לא יהיה לי כסף לשלם על..., לקנות את".. ואז מעבירה אותנו למחשבות שמטרתן למצוא פתרון ולשנות את ההרגשה השלילית, כמו "אני צריך למצוא עוד הכנסה, אני יכול לבקש העלאה" ולמחשבות על המחשבות האלה, כמו: "אבל אין לי זמן לעוד עבודה, עכשיו זה לא הזמן שנותנים העלאות בשכר".

כשהתהליך הזה חוזר על עצמו לאורך זמן הוא גורם ללחץ ולמצב רוח רע. שגורם לנו להיות יותר בפוקוס על השלילי בתחומים אחרים בחיינו, כמו: בלגן בבית, הילד שלא מקשיב, הפרצוף שעשה הבעל, הרעש מהשכנים, המשימות שלא בא לי לעשות.

דמיינו שהמוח הוא כמו בית עמוס בבלגן. כדי לסדר אותו, אנחנו חייבים להתחיל מהבלגן הקרוב, זה שלמעלה.

הסוג השני של המחשבות- אלו שהן תוצר לוואי של פוקוס שלילי שנגרם בגלל מצב רוח רע, הן השכבה העליונה של הבלגן בראש. אותן גם קל יחסית לשחרר.

כשאנחנו משחררים אותן יש לנו גישה נוחה יותר למחשבות האחרות.



מחשבות שליליות בגלל מצב רוח רע

"כאשר יש לנו מצב רוח מסוים, הוא מעוות ומגביל את החשיבה שלנו...אם אנחנו מתעוררים במצב רוח רע, אנחנו כל הזמן מחפשים סיבות להתרגז. אנחנו מתוסכלים מדברים שלא מתסכלים אותנו בדרך כלל. הסכנה במצב רוח היא לא רק העובדה שהוא מעוות את החשיבה שלנו, אלא בכך שהוא מגביר רגשות.”

(רגשות הרסניים/ ד"ר דניאל גולמן, עמ' 190 ).


לפעמים בבוקר, כשאני נכנסת לשירותים, אני נתקלת ב"יצירות אמנות" שהשאירו אחרים שהיו שם לפני. פעם במקרים כאלו או דומים הייתי מתעצבנת , מתחילה לנהום או למלמל שנמאס לי לנקות אחרי כולם ובאופן כללי נכנסת למרמרה על החיים למשך שעה ואז צריכה עוד שעה להירגע מזה.

לא דרך נפלאה להתחיל איתה את היום.

אלו היו מחשבות שהן תוצר לוואי של הרגשה כללית של חוסר שביעות רצון שלי מעצמי בגלל העסק.

הבעיה במחשבות האלו שהן תחזקו את אותה תפיסת מציאות שלילית על העסק שמבחינתי לא מצליח וחלק מהסיבות הן כי אין לי מספיק זמן להשקיע בו או בעצמי. ( מה שלא היה נכון, אבל ככה חשבתי).


גם היום אני לא מתלהבת מיצירות המופת בשירותים ואין בכוונתי להגיע למצב שבו אני מגיבה בשמחה ואהבה לג'יפה שאחרים משאירים. מצד שני, אני כבר לא מבזבזת על הנושא יותר מכמה דקות ספורות מזמני, כולל לנקות, בשביל ההרגשה שלי .


בגלל שמחשבות אלו לא עוסקות בעניינים אקוטיים אנחנו לא מייחסים להן חשיבות ולא מנסים לפתור אותן, אבל גם לא עוצרים אותן ולא מודעים לנזק המצטבר שהן גורמות: חיזוק של נקודת מבט שלילית, תחזוק רמת מתח גבוהה המייצרת לחץ כרוני הפוגע בבריאות.


מחשבות שליליות שגורמות להרגשה שלילית

איך נוצר רגש?

זה מתחיל במוח, בתהליך ביוכימי המשחרר חומרים לגוף המתבטאים בהרגשה שלילית או חיובית. תלוי בהרכב החומרים הכימיים.

מה קובע את התהליך במוח?

תפיסת המציאות שלנו, המבוססת על מידע רגשי שקיים במאגר הזיכרונות שלנו.


לפני כמה שנים פרצו לנו לבית. בתכל'ס לא לקחו שום דבר בעל ערך כספי או רגשי, אבל החוויה של הפריצה הייתה מאוד לא נעימה והשאירה את חותמה.

בשבועות לאחר הפריצה, בכל פעם שיצאתי מהבית ווידאתי שכל החלונות סגורים והקפדתי לנעול את הדלתות. בכל פעם שחזרתי לבית עלה בי הזיכרון וההרגשה של אותה פריצה שעוררו מחשבה שאולי שוב פרצו לנו הביתה.


הסיפור הזה מדגים איך המוח עובד מבחינה רגשית:

אנחנו עוברים חוויה רגשית שיוצרת זיכרון.

הזיכרון מופעל ע"י הקשרים (במקרה הזה- יציאה וחזרה אל הבית) ויוצר את אותה חוויה רגשית שוב.

החוויה הרגשית מפעילה מחשבות על הנושא, על מנת שנוכל להתגונן. ( אולי יפרצו לי שוב, האם כדאי לשים סורגים, אני לא אוהבת סורגים, מסוכן להשאיר את הילדים לבד ועוד ועוד).


בשונה מחוויית הפריצה לבית שהתרחשה באופן חד פעמי, בגיל מבוגר וללא נזק ממשי, חוויות רבות בילדות הינן חלק משגרת חיינו, חוזרות על עצמן בתקופה בה המוח במצב ספיגה גבוה, או משאירות חותם רגשי באמצעות זיכרון שלילי חזק.

המידע שספגנו מתקבע כנקודת מבט אישית שלמעשה אומרת "הכל קשור אלי/ זה בגללי".

חוויות של ביקורת, דחייה, אירועים שליליים, הורים שנמצאים בלחץ בגלל...,מקבעות קישורים במוח המחברים בין סיבה לתוצאה ויוצרים דפוסים אוטומטיים שעובדים במהירות שיא ומנהלים אותנו אוטומטית ע"י תפיסת מציאות קבועה.


למשל, אדם שחווה דחייה חברתית בילדותו, למד לצאת לעולם כשהוא בהתגוננות מפני דחייה. הוא מפרש פרצופים, מילים, שפת גוף, טון דיבור כדי לדעת האם האדם שמולו מהווה סכנה לתחושת דחייה.

במידה ומערכת התרגום זיהתה דחייה, המוח נכנס לפעולה על מנת "לפתור" את ההרגשה ומריץ מחשבות שעוסקות במה שהיה, למה היה, מי אשם ומה לעשות הלאה.

נתונים אחרים שמייצגים נקודת מבט שאומרת "לא הכל קשור אלי", כמו למשל שהאדם האחר הוא טיפוס ממורמר או עובר תקופה קשה או מתוסכל רגעית, אינם נלקחים בחשבון.



איך לשחרר מחשבות שליליות?

כדי לשחרר מחשבות שליליות יש לשנות את תפיסת המציאות השלילית שמתחילה אותן.

אבל...

לפעמים היא קבורה מתחת להרים של בלגן שנוצר ממחשבות אחרות.

לכן, כדאי לעשות סדר ולעבוד בשלבים.


שלב ראשון- לשים לב באופן מודע למה שחיובי בחיים- לעובדות חיוביות בשטח.

לארגן את הזיכרונות מחדש: להביא לקדמת הבמה זיכרונות חיוביים מהילדות, הישגים שהיו לכם, חוויות טובות מחייכם.


שלב שני- עצירת המחשבות שנובעות מתפיסת המציאות השלילית.

בגלל שאנחנו לא באמת יכולים לעצור מחשבות, עצירת המחשבות נעשית ע"י זיהוי שאנחנו בקו מחשבה שלילי ואז שינוי לקו מחשבה אחר, אפילו ניטרלי, כמו: אני אחשוב על זה יותר מאוחר.


שלב שלישי- שינוי תפיסת המציאות.

בשלב זה אנחנו בוחנים את התפיסות מהילדות, תפיסות חברתיות ומידע אחר שגורם לנו לראות את המציאות "כשלילית" ומחליפים אותו במידע חדש שמאפשר תפיסת מציאות שונה. למשל, במקום לחשוב "כל הגברים רוצים רק סקס או שבטוח ייפטרו אותי" להבין שאין לנו מושג מה אחרים חושבים או רוצים וגם לא יכולת נבואית מדוייקת.



ליישם בחיי היומיום

המוח עובד כל הזמן- רוב הזמן על אוטומט.

המוח משתנה בכל יום. זה אומר שאם הוא ממשיך לעבוד אותו דבר הוא נהייה מומחה בנושא. האוטומט מתחזק ומשתלט.

כיוון שהמוח גמיש ומשתנה ניתן בכל מצב ובכל גיל לעבוד עליו.

כל שינוי שתעשו ייקל עליכם וייקדם אתכם.



פוסטים קשורים

הצג הכול

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page