top of page
hero banner.png

טיפים להורדת לחץ בגלל חשיבת יתר

דרכי התמודדות עם מחשבות טורדניות



חשיבת יתר היא בעצם חזרה על אותן מחשבות - כשאנחנו מודאגים או מוטרדים ממשהו, לפעמים אנחנו מוצאים את עצמינו שוקעים במחשבות על אותו נושא שוב ושוב. זה יכול להיות משהו שאמרו לנו, בעיה בריאותית, דאגה מהעתיד לבוא, או כל מה שמייצר אצלינו הרגשה שלילית.


המוח ההישרדותי שהגן עלינו מפני סכנות פיזיות בעבר, כעת מגן עלינו מסכנות רגשיות - כשמתעוררת אצלינו הרגשה שלילית, המוח הרגשי מפרש את זה כסכנה ומשקיע את מיטב מאמציו בהכנות להימנעות מכישלון, דחייה, בדידות, מחלות או ביקורת ע"י בניית תסריטי התמודדות עם הסכנה הרגשית.


לאורך זמן, מחשבות על תסריטי ההתמודדות מייצרות אצלינו לחץ. הלחץ משפיע על ההרגשה, יוצר מצב רוח שמגביר את כמות המחשבות השליליות והפחדים ואז אנחנו מוצאים את עצמינו בלופ של תסריטים שליליים.


בעולם המודרני, אנחנו מוצפים בגירויים והמוח שלנו מייצר תסריטים ללא הרף. מחקרים מראים ש-73% מבני 25-35 ו-52% מבני 44-55 מדווחים על חשיבת יתר.




איך המוח שלנו גורם לחשיבת יתר ומה אפשר לעשות

כשאנחנו מרגישים רע בגלל מחשבות שליליות, הנטייה האוטומטית שלנו היא להתחיל לחשוב על הבעיה כדי למצוא פתרון. אם יש בעיה, לחשוב על פתרון נשמע כמו הדבר הכי הגיוני.


העניו הוא שכשבעיה מעוררת אצלינו הרגשה, החלק שמופעל במוח הוא לא החלק שיודע למצוא פתרונות לבעיה - כשיש לנו הרגשה שלילית, המוח ההישרדותי-רגשי מזהה סכנה ומפעיל תכנית הגנה מהבעיה (איך להימנע מההרגשה). כחלק מתכנית ההגנה, החלק במוח שיכול למצוא פתרון פחות דומיננטי.


לדוגמה - נסו לפתור תרגיל חשבון פשוט כמו 6 כפול 8. עכשיו דמיינו שיש לכם 30 שניות לפתור אותו. ועכשיו, דמיינו שאם תצליחו לפתור את התרגיל תוך 30 שניות, תזכו במליון שקלים. פתאום התרגיל לא נראה לנו כ"כ פשוט. זה לא בגלל ששכחנו פתאום את לוח הכפל - הופעל אצלינו פחד מכשלון שגרם לנו ללחץ עד כדי כך שהחלק ההגיוני במוח שאחראי על פתרון התרגיל נותן עדיפות למוח הרגשי.


כשאנחנו מנסים לפתור בעיה מתוך לחץ, אנחנו מתרכזים בבעיה ולא בפתרון. כדי להוריד חשיבת יתר, אנחנו צריכים:


1. לזהות שחשיבת יתר על הבעיה ולא הפתרון היא הפעלה של המוח הרגשי ולא ההגיוני


2. להוריד את הלחץ כדי שהמוח ההגיוני שלנו יוכל לחזור להיות דומיננטי ולהתרכז בפתרון



קחו פסק זמן

חשיבת יתר מאוד אופיינית לבעיה שלא נפתרת לאורך זמן - נניח שאנחנו במינוס. כבר כמה זמן שהמצב הכלכלי לא טוב, אנחנו כל הזמן באותו לופ של לגמור את החודש. אנחנו לא יודעים איך לצאת ממנו, אחרת כבר היינו עושים את זה. רוב הפתרונות שמוצעים בסביבה לא ריאליים עבורנו - אין לנו כסף להשקיע, אין לנו זמן לעוד עבודה והאמת היא שגם אין לנו חשק לעבוד בעבודה שלא מענינת אותנו.


ככל שנמשיך להיות במינוס ונתרכז בבעיה ולא בפתרון, עם הזמן נשכנע את עצמינו שאנחנו בדרך ללא מוצא ובכל פעם שנחשוב שוב על המינוס בבנק, נרגיש מועקה שרק תגדל. במצב כזה אין לנו סיכוי לחשוב על הנושא הזה באופן חיובי.


מה עושים במצב הזה? מניחים לו. מפרגנים לעצמנו חופשה מלחשוב על הנושא במשך שבוע עד שבועיים, עד שאנחנו מרגישים שרמת המתח ירדה ואנחנו יותר רגועים ויכולים להתמודד עם מה שהטריד אותנו.


בצורה כזאת, המוח הרגשי מפסיק להתעסק בבעיה ולייצר לחץ ומחשבות טורדניות, והמוח ההגיוני יכול להתפנות למציאת פתרונות.


תגדירו כותרת למוח הרגשי


המוח הרגשי לא נועד לייצר לנו לחץ, אלא להגן עלינו. אנחנו רק צריכים להשתמש בו נכון. כדי לזהות סכנות, המוח הרגשי ממיין מידע לפי טוב (בטוח) או רע (מסוכן). אותו מנגנון של חשיבת יתר יופעל אם ניתן לו כותרת שלילית (יש לי מינוס) או חיובית (אני רוצה יציבות כלכלית).


ההבדל הוא שהכותרת החיובית לא תייצר לחץ - המוח הרגשי ייצר תסריטים חיוביים, והמוח ההגיוני יוכל להתחיל למצוא דרכים למימוש המטרה - יציבות כלכלית.




תיצמדו לעובדות


תסריטי ההתגוננות שהמוח הרגשי מייצר הם ניחושים בלבד. אנחנו לא באמת יודעים בוודאות מוחלטת "מה יהיה" או בדוגמה שלנו, מתי ואיך נצא מהמינוס.


במקביל להורדת הלחץ, רצוי להתחיל לחפש עובדות חיוביות שיעזרו לנו למצוא פתרון - מה הכישורים שלנו, האם היו לנו תקופות של יציבות כלכלית ומה עשינו כדי להגיע לשם, מה אנחנו יכולים ללמוד כדי להבין עוד משהו על התנהלות כלכלית נכונה.


כשאתם מזהים שאתם מתעסקים בבעיה ולא מוצאים פתרון, במקום "אני לא יודע איך לפתור את הבעיה "תנסו להגיד לעצמכם "אין לי מספיק מידע למציאת פתרון". המשפט הראשון יפעיל את המוח הרגשי. המשפט השני יאותת למוח ההגיוני לחפש עוד מידע עובדתי - להתייעץ עם חבר שמבין בתחום, לקחת קורס, או אפילו לחפש בגוגל.



להתחבר ללב - חפשו השראה


כשאנחנו מוטרדים מבעיה לאורך זמן ומתחילים להשתכנע שאין לה פתרון, אנחנו מתחילים לחשוב ש-"ככה זה אצל כולם", אבל זה לא באמת נכון.


העולם מלא באנשים ובסיפורים מדהימים. אנשים שריפאו את עצמם ממחלות כרוניות, אנשים שהצליחו מחוץ לסטטיסטיקה ולמוסכמות חברתיות, אנשים שיכולים לעזור אחרי שקיבלו עזרה בעצמם.


חפשו סיפורים של אנשים שהצליחו לפתור בעיה כמו שלכם. זה לא רק יתן לכם עוד נקודת מבט שלא חשבתם עליה - כשאתם מתמלאים בהשראה, הלב שלכם נפתח ומזכיר לכם שגם אתם יכולים.



אתם היחידים שיכולים להפעיל אחרת את המנגנון האוטומטי של המוח שלכם וליצור יותר שקט בראש


במיניקורס הדיגיטלי החינמי שהכנו עבורכם - "איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ", תקבלו עוד מידע על המוח הרגשי וההגיוני שיעזור לכם לשלוט על רמת הלחץ שלכם, שאלות מנחות ואפשרות לתרגל אונליין, כלים וטיפים לעבודה עצמית ודוגמאות.


מלאו את טופס ההרשמה למטה ותתחילו לטפל בעצמכם.

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page