top of page
hero banner.png

ליצור שמחה- המלצות של חוקרי מוח

מתוך כתבה שפורסמה במגזין "ליידי גלובס", גיליון 225, יוני 2017:

לחווט את המוח מחדש / שני פרידן-גפן.


" לפעמים היא נדמית כתלויית נסיבות, לפעמים כיכולת מולדת. אם חשבתם ששמחה היא התרחשות ספונטנית, יש לנו חדשות בשבילכם: המוח הוא איבר פלסטי, ואפשר לאמן אותו לחוות שמחה באופן שישנה את חיינו מן הקצה אל הקצה. חוקרי מוח מובילים בתחומם מגלים ל'ליידי גלובס' מהן האסטרטגיות הביוכימיות שבעזרתן ניתן לייצר שמחה. פרוייקט מיוחד"

ד"ר נאווה לויט בן נון, חוקרת מוח במרכז הבינתחומי:

"מחקר ידוע מראה שיש קשר בין כמה אנשים היו מרוכזים במה שהם עושים , לחוויית השמחה והאושר שחוו באותו רגע. במילים אחרות, ככל שאנשים היו יותר מפוזרים במחשבות לא ספציפיות שאינן קשורות למה שהם עושים באותו רגע, כך רמות האושר שלהם היו נמוכות יותר. גרירת מחשבות מובילה לאי שקט פנימי. יש מחקר שמציע לאנשים אפשרות להיות לבד עם עצמם בחדר ריק כרבע שעה, או לקבל מכות חשמל על היד. כמחצית מהאנשים העדיפו מכות חשמל! כנראה שעבור רבים להיות במצב מפוזר של מחשבות לא ספציפיות שעולות באקראי, זה מצב לא נסבל. לעומת זאת, אנשים שמאמנים את כושר הריכוז והיכולת להיות מודעים למחשבות או להשקיט אותן באמצעות יוגה או מדיטציה, מדווחים לעתים על שלווה עמוקה ונעימה."

ד"ר לויט בן נון ממליצה לתרגל את המוח לשמחה ע"י תרגול הכרת הטוב- הכרת תודה, תרגול נדיבות- מחשבות על נתינה ואיחול טוב לאחרים ולעצמנו, תרגול הכאן ועכשיו.

פרופ' יורם ברק, פסיכיאטר חוקר:

"למרות מה שאנחנו חושבים, לפי מחקרים, בעלי חיים בטבע נמצאים רוב הזמן במצב של סטלה, דשא, מים, שמש, פרפרים. החיים נפלאים....בהרבה מובנים, אנחנו לא באמת שונים מהזברות, בעולם המערבי שאנחנו חיים בו. לא מדובר באנשים מזי רעב, או שחיים באזורים מוכי מלחמה. אני מדבר עלייך, עליי ועל ה'ישראלי המצוי'. אנחנו קמים בבוקר, שותים קפה, מרוויחים כסף, חוזרים הביתה, מבלים. כמו הזברות בדשא, אנחנו צריכים להיות מאושרים. אבל מה אנחנו זוכרים בסוף היום שלנו? שהיה פקק בדרך לעבודה, שהשכן עצבן אותנו ושלא השגנו כרטיסים להופעה שחיכינו לה. המוח שלנו מחווט למקום של החוויה השלילית. ....

כשיש את החוויה החיובית צריך לתת לה לחלחל 20-30 שניות נוספות. להתעכב עליה, לחשוב, להעריך אותה, לעבד את מה שאנחנו מרגישים. כך נוצר המעגל של מעבר מזיכרון לטווח קצר לטווח ארוך. וכך מתקבעת החוויה במוח. ... למוח שלנו לוקח הרבה זמן לייצר מעגלים של אושר. זה מעבר לתפיסה השגורה של 'תחשוב טוב, יהיה טוב'. 'תחשוב חיובי' לא מייצר מעגל של אושר. זה הצעד הראשון בלבד. באמצעות הפנמה אפשר לייצר מעגל פיזיולוגי שייצר מערכת נוירונים שתשמר את רמת האושר של חוויה טובה. שיטת ה'מיינדפולנס' למשל, מאפשרת למעגלים כאלה להיווצר במוח ולהתקבע. "

ד"ר נעמי זינגר, חוקרת מוח באונ' ת"א:

"מה קורה במוח כשאנחנו נהנים ממוזיקה? מחקרים מאוד יפים מהשנים האחרונות, שנשעשו במעבדה של רוברט זאטורה מאונ' מקגיל (שותפנו למחקר), הראו שכשאנשים חווים רגעי הנאה גדולים בעת האזנה למוסיקה, כמו למשל תחושה של צמרמורת נעימה, מתקיימת אצלם פעילות מוגברת באזורים למערכת הגמול במוח. החוקים מצאו שתגובת ההנאה הזו קשורה בשחרור דופמין באזור התגמול. "

ועוד כמה גורמים לשמחה חוץ ממדיטציה, סקס, סמים ורוקנרול: שוקולד מריר מעל 60% קקאו (במידה, שלא תתבאסו מהשמנה), יציאה לטבע או למשתלות או גידול צמחים, חיות מחמד, צורות מעוגלות וצבעוניות, צבעים, שמש, קומדיות,

וכמובן- שמחה לאיד :) .


יאללה, לכו תשמחו.

פוסטים קשורים

הצג הכול

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page