top of page
hero banner.png

איך לחץ נפשי מתמשך גורם להתקפי חרדה


התקפי החרדה שלי התחילו דווקא כשהייתי נחה או ישנה. התגובה הראשונה שלי היתה הפתעה - למה זה קורה עכשיו? ועוד כשאני מנסה להירגע?


בהתחלה ניסיתי לעשות הערכת מצב - הייתי אחרי שנים של טיפול והורדתי את הלחץ שלי משמעותית, לא הצלחתי לחשוב על ארוע יוצא דופן שיכולתי לקשר בינו לבין החרדה. יותר מזה - לא הצלחתי להבין איך ההתקף מגיע דווקא כשאני מנסה להירגע.


התקפי חרדה הם איתות של הגוף שלנו על רמת לחץ גבוהה שדורשת התייחסות. אנחנו נוטים להתייחס אליהם כתופעה בפני עצמה ולקשר אותה לאיזשהו מצב או שינוי קיצוני בחיים שלנו. למעשה, הם שלב מתקדם בתהליך של לחץ שהולך ונבנה לאורך זמן.



איך לחץ הופך להתקפי חרדה?


כדי להבין איך הלחץ נבנה ומשפיע עלינו, דמיינו שלכל אחד מאיתנו יש מיכל לאיסוף לחץ.

המיכל מתמלא בכל פעם שקורה משהו לא רצוי מבחינתנו - החל מרעש חזק מדי ועד לנמר שרודף אחרינו או מישהו שחותך אותנו בכביש - ומתרוקן כשאנחנו נרגעים וחוזרים למצב שרצוי לנו.


הגוף שלנו מורגל להיות בלחץ לפרקי זמן קצרים (כמה שעות) כדי שיוכל להיערך למצבים האלה - המיכל שלנו מתמלא קצת ומתרוקן יחסית במהירות, כך שהלחץ לא משפיע עלינו ואפילו עוזר לנו לברוח מהנמר.






לחץ מתמשך וחרדה


אנחנו נתקלים במגוון מצבים לא רצויים בחיי היום יום שלנו שנחווים "רגילים" מבחינתינו - יום עבודה עמוס, פקק קבוע בדרך לעבודה, מישהו שהעליב אותנו, חשבונות שצריך לשלם. המצבים האלה נחווים כרגילים כי אנחנו רגילים לעשות אותם - אחרי הכול, כולם קמים בבוקר לעבודה כי צריך לשלם חשבונות בסוף החודש.


אבל כל אחד מהמצבים האלה יוצרים אצלינו לחץ מסיבות שייחודיות לכל אחד מאיתנו - למשל מישהו שלא מרוצה מההכנסות שלו יהיה יותר לחוץ מתשלום החשבונות ממישהו אחר שחושב שהוא מסודר כלכלית.


כשאנחנו לא מתייחסים לגורמי הלחץ האלה וממשיכים "לתפקד כרגיל", אנחנו למעשה ממלאים קצת את המיכל בכל פעם שאנחנו רואים חשבונות שמחכים לנו או עומדים בפקק, אבל לא מרוקנים אותו, כך שהלחץ מתחיל להצטבר.


בנוסף ללחצים היומיומיים, לכולנו יש גורמי לחץ נוספים כתוצאה מדפוסי חשיבה מהילדות, טראומות וזכרונות רגשיים. אלו גורמי לחץ קבועים שתמיד רצים ברקע, גם כשאנחנו לא מודעים אליהם או מדחיקים אותם, וגם הם מצטברים במיכל אם לא מטפלים בהם.


לא סתם אנחנו מרגישים שאנחנו חיים בתוך סיר לחץ בשלב הזה - הלחץ שלנו הופך לחרדה. יכול להיות שאנחנו אפילו מתפקדים כרגיל, אבל אנחנו עייפים או עצבניים רוב הזמן, מרגישים שאין לנו כוח או סבלנות, מוצאים את עצמינו מודאגים ממחשבות, לא מצליחים להירדם.



התקפי חרדה - הודעת מערכת


התקף חרדה הוא הדרך שבה הגוף מאותת לנו על רמת מתח גבוהה שהוא לא מסוגל להתמודד אתה. זה השלב שבו המיכל שלנו מתמלא ומתחיל לגלוש החוצה.


לכל אחד מאיתנו יש נקודת רתיחה שונה לסיר הלחץ הפרטי שלו, הגבול שאחריו "הגיעו מים עד נפש". זה יכול להיות עוד גורם לחץ שנוסף פתאום למשוואה, החל משינויים קיצוניים כמו מחלה של בן משפחה או פיטורים או כמו במקרה שלי, כשלדברים שהטרידו אותי בשגרה - דאגה לילדים ולבית, סידורים ועבודה על העסק - נוסף גם מתח בגלל בעיות שהיו לאחד הילדים בבית ספר.



התקפי חרדה בזמן מנוחה


הרבה פעמים התקפי החרדה מופיעים דווקא כשאנחנו מנסים להירגע - כשאנחנו מנסים לנוח, לפני השינה, ביום הראשון של החופשה שתכננו כבר חודשים "כדי לברוח מהכול", אפילו בזמן מדיטציה.


זה יכול להפתיע או לבלבל אותנו כי על פניו רמת הלחץ שלנו ממריאה דווקא כשאנחנו מנסים להירגע. בפועל, כשאנחנו מרשים לעצמינו להרפות, אם זה בסוף היום כשסיימנו את כל המשימות או לפני השינה, הגוף שלנו מוצא הזדמנות לשחרר קיטור מהסיר שלנו.


גם כאן חשוב להבין שההתקף הוא תוצאה של רמת לחץ גבוהה מתמשכת ולא בהכרח תוצאה של ארוע מסוים שקרה היום או לאחרונה.





איך אפשר להוריד מתח ולחץ שגורמים לחרדות?


חרדה היא סימפטום ללחץ רגשי גבוה שעלה על גדותיו. זה אמנם סימפטום מאוד לא נעים, אבל הוא קיים כדי לאותת לנו על רמת לחץ חריגה שדורשת את תשומת הלב שלנו.


אין ספק שבשלב הזה אנחנו באמת מתחילים להתייחס למצב הזה - התקפי החרדה מפריעים לנו בחיי היום יום שלנו ויוצרים לחץ נוסף כי הם מפחידים ולא צפויים. חשוב מאוד לטפל בהתקפים בכל דרך אפשרית שמתאימה לכם, אבל הנטייה לרוב היא להתמקד בהתקפים עצמם בלי לטפל ברמת הלחץ הגבוהה שהובילה אליהם.


חשוב מאוד להבין שטיפול בהתקפי החרדה בלבד ללא התייחסות לכל גורמי הלחץ שלנו יכול להוריד את רמת הלחץ לתקופה מסוימת, אבל עדיין נימצא ברמת לחץ גבוהה יחסית שתוכל להתערער שוב בעתיד אם יקרה ארוע נוסף שיגרום לסיר הלחץ שלנו לעלות שוב על גדותיו.



שיטות להורדת רמת הלחץ


ישנן דרכים רבות להוריד את רמת הלחץ שלכם שעוזרות להביא אותנו למצב רגיעה, החל מיוגה ומדיטציות, דרך תזונה בריאה וספורט ועד לתחביבים ומוזיקה. כל אחת מהן מומלצת, ואולי כבר מצאתם את הדרך שהכי מתאימה לכם.


כל אחת מהשיטות מומלצת והיא אכן מאפשרת לנו לרוקן את המיכל כל עוד אנחנו מקפידים עליה, אבל אנחנו עדיין נמשיך למלא אותו בגורמי הלחץ שלנו - למשל הדאגה שלי בגלל הבעיות בבית הספר המשיכה למרות שעשיתי יוגה באותו זמן.



נאו הומנולוגיה - טיפול בגורמי הלחץ


לאף אחד מאיתנו אין מפת דרכים או יותר נכון את המתכון הסודי שגורם לסיר שלנו לגלוש. מקובל לחשוב שהגורם לעלייה קיצונית בלחץ הוא ארוע קיצוני (כמו גירושים, מחלה של בן משפחה, לידה, ארוע פוסט טראומטי), אבל מחקרים מראים שדווקא הלחץ היומיומי הוא הגורם לעלייה ברמת הסטרס שלנו.


הבסיס להורדת חרדות או תסמינים אחרים הוא ללמוד איך להוריד את רמת המתח שמצטברת בשגרה כתוצאה מלחץ יומיומי מטפטף שאנחנו לא מתייחסים אליו.


שיטת הנאו הומנולוגיה מטפלת בסימפטומים האלה ע"י התמקדות במקור שלהם - מנגנון ההישרדות האוטומטי של המוח הריגשי שמייצר מחשבות שליליות ושולט על מרבית המחשבות והתגובות שלנו.


הלחץ המתמשך שלנו נגרם לא מאותם ארועים לא רצויים שהגבנו אליהם, אלא בגלל המחשבות שלנו עליהם - אם למשל אנחנו מוטרדים מחשבון שעוד לא שילמנו או מכלים בכיור, רמת הלחץ שלנו תעלה כל פעם שנעבור במטבח או כשהתזכורת לשלם תקפוץ לנו בטלפון.


ככל שהארוע יותר עוצמתי מבחינתינו, כך גם כמות המחשבות עליו מתעצמת ורמת הלחץ עולה בהתאם.


זיהוי המחשבות שגורמות לנו לחץ מאפשר לנו בשלב ראשון לפתח מודעות לגורמי הלחץ שלנו, ואז לצמצם אותם ע"י שינוי דפוסי חשיבה ותגובה למצבים דומים בעזרת עיקרון החיווט מחדש של המוח - מנגנון נוסף שמאפשר לנו להסתגל למצבים חדשים ולשנות את צורת החשיבה שלנו וכך בעצם לצמצם את גורמי הלחץ שממלאים את המיכל, כלומר אם נלמד לא להתרגש מהחשבון או הכלים, נפסיק להיכנס ללחץ בכל פעם שהם יצוצו.



כמה נקודות לסיכום


  • התקפי חרדה נם תוצאה של לחץ מתמשך שיכול להיגרם משילוב של לחץ יומיומי וארועים או שינויים חריגים


  • חשוב לשלב טיפול בהתקפי החרדה עצמם עם טיפול בלחץ המתמשך שלכם. הנוסחה המנצחת היא שילוב של שיטות להורדת לחץ עם שיטות לטיפול בגורמי הלחץ


  • מודעות לרמת הלחץ שלכם, כולל סימפטומים או גורמי לחץ תאפשר לכם להוריד את המתח הנפשי לפני שהוא הופך למחשבות חרדתיות או התקפי חרדה. תוכלו למצוא מידע נוסף במדריך להכרת הלחץ שלך.


  • שינוי דפוסי חשיבה מוריד את רמת הלחץ הכללית לאורך זמן כי אנחנו מצמצמים את המחשבות על המצבים והארועים שאנחנו מגיבים אליהם בלחץ.




84 צפיות0 תגובות

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page