top of page
hero banner.png

שיטות טבעיות לטיפול עצמי בלחץ נפשי


הטיפול העצמי בשיטת הנאו הומנולוגיה מתבסס על הקשר בין המוח לגוף - העיקרון הבסיסי הוא שמחשבות משפיעות על ההרגשה שלנו ומשם על הגוף. זיהוי ושינוי דפוסי החשיבה שמייצרים לנו לחץ מוריד את רמת הסטרס שלנו, וכשאנחנו יותר רגועים, כך גם מצב הרוח ומצב הגוף (הבריאות) משתפר.


המוח, הגוף והנפש שלנו מתקשרים ביניהם כל הזמן - המחשבות שלנו משפיעות על ההרגשה ועל הגוף, ובתורו המצב הפיזי משפיע על המחשבות וההרגשה. למשל, אחרי ארוחה גדולה קשה לנו להתרכז, אחרי פעילות גופנית אנחנו מרגישים יותר חיוניים או רגועים.


כהמחשבות שלנו מייצרות לחץ, זה משפיע על ההרגשה ומצב הרוח שלנו ועל הגוף. לחץ ממושך לאורך זמן מתבטא בהתקפי חרדה ובעיות בריאותיות שונות (תוכלו לקרוא כאן איך לחץ נפשי משפיע על הגוף שלנו).


אם החלטתם להתחיל לטפל ברמות הסטרס שלכם באופן טבעי, בטח כבר נתקלתם במגוון שיטות לטיפול בלחץ דרך הגוף, החל מתזונה, רפואה טבעית, צמחי מרפא, יוגה ועוד.


השילוב המנצח בטיפול בלחץ הוא שיטה שמתמקדת בצורת החשיבה ומשפיע על רמת הלחץ דרך המחשבות, יחד עם שיטות שמאזנות את הגוף במקביל ותומכות בשינוי.


הכנו לכם מדריך קצר על בחירת השיטה שמתאימה לכם.





איך יודעים באיזה שיטה לבחור?


הכלל העיקרי לבחירת שיטה היא לבחור בכזאת שתעשה לכם הרגשה טובה. זה נשמע ברור מאליו, אבל הרבה פעמים אנחנו מתחילים דיאטה, נרשמים ליוגה ולא מתמידים בסוף.


הסיבה לזה היא לא אנחנו עצלנים, דחיינים או פשוט לא יכולים לחיות בלי פחמימות, אלא שמאחורי ההתנגדות הזאת מסתתרת מחשבה שלילית שלנו על עצמינו - למחשבות יש כוח השפעה דומיננטי בעיקר בגלל שאנחנו חושבים כמעט כל הזמן - כשאנחנו לא עסוקים במשימה כלשהי שדורשת ריכוז, אנחנו חושבים על מה היה אתמול, מה עוד יש לנו לעשות, מה נאכל היום לצהריים.


ואז למשל, כשאני חושבת על דיאטה, עולות לי מחשבות על זה שאין לי כוח עכשיו להתעסק בקלוריות או בחישובים ואין לי חשק להשקיע בבישולים. המחשבות האלו מעוררות אצלי התנגדות ומבחינתי זה סימן שדיאטה זו לא דרך נכונה בשבילי לפתרון, כי זה יוצר אצלי תסכולים ומוביל ללחץ נוסף במקום להוריד אותו.


הרגשות שלנו הם כלי הכוונה מצוין, כי כשאנחנו בוחרים שיטה או כלי שמעורר בנו חשק להשתמש בו, אנו בעצם בוחרים בכיוון חיובי למחשבות שלנו.


אם למשל דיאטה גורמת לכם להתנגדות ואתם לא מצליחים להתמיד בה, הפתרון הוא לרוב בדפוס מחשבה שגורם לכם להתנגד. אפשר לטפל בדפוס המחשבה דרך שיטה כמו הנאו הומנולוגיה, ובמקביל למצוא לכם שיטה חלופית שגורמת לכם להרגשה טובה, כדי שתוכלו להתמיד בה.



פעילות גופנית זה לא רק התעמלות


אם אתם רוצים לטפל בגוף ואוהבים פעילות גופנית, יש בפניכם מגוון רחב של אפשרויות. במידה ואתם לא חובבים של התעמלות, יש מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים שמבוססים על עקרונות דומים של הזרמת תנועה ואנרגיה לגוף ושחרור חסימות, כמו מגוון טיפולי הרפואה האלטרנטיבית - יוגה, שיאצו, דיקור, טיפולים דרך מרכזי אנרגיה כמו רייקי וצ'אקרות ועוד.


אפילו הליכה קצרה יכולה לשפר לא רק את הכושר הגופני, אלא גם את הריכוז שלכם ולשחרר הורמונים שמורידים את רמת הלחץ בגוף.



מזון לנפש


מערכת העיכול שלנו מושפעת מאוד מרמות הלחץ שלנו, כך שברוב המקרים עלייה או ירידה במשקל היא תוצאה של לחץ ממושך. שינוי של הרגלי אכילה כשלעצמו הוא סוג של שינוי בצורת המחשבה שלנו, ומומלץ לשלב שיטה שתתמוך בתהליך המחשבתי הזה ובזיהוי של דפוסים אחרים ש"מסתתרים" מאחור, כמו אכילה ריגשית.


במקביל, תוכלו לתמוך בשינוי הגופני עם פעילות גופנית שאתם נהנים ממנה, צמחי מרפא ותוספים.





מדיטציות במטבח


העיקרון מאחורי מדיטציה, דמיון מודרך ושיטות דומות הוא להרפות את הגוף כדי שנוכל להתרכז במחשבות שלנו. הרבה פעמים, תרגול כמו מדיטציה גורם למחשבות לרוץ יותר מהר ואנחנו לא מצליחים להתרכז. זאת תגובה טבעית, במיוחד במקרים של חשיבת יתר או מחשבות טורדניות (שמצביעות על לחץ מוגבר).


כשאנחנו עושים מדיטציה, אנחנו נמצאים במצב מנוחה ובאזור נוחות, והמוח שלנו לא עסוק בעבודה, סדרה בנטפליקס, הטלפון, או כל דבר שיוצר לנו גירוי חיצוני. זה מאפשר לנו להתרכז במחשבות הפנימיות שלנו.


אותו תהליך יכול לקרות לא רק כשאנחנו מתרגלים מדיטציה - החלק שמופעל במוח כשאנחנו במצב רגיעה ומנוחה מופעל גם כשאנחנו עושים פעילות שאנחנו אוהבים שלא מצריכה מהמוח ריכוז כמו גינון, בישול, ניקיון, או אפילו משחק מחשב או אמבטיה - לא סתם יש לנו רעיונות טובים במקלחת.


אם אתם לא מצליחים לתרגל כלים כמו חשיבה חיובית, מדיטציה או דמיון מודרך והם גורמים לכם אפילו ללחת מוגבר, תנסו לעבור לשיטה שיותר מתמקדת בהורדת הלחץ דרך הגוף.



אף פעם לא מאוחר לאמץ תחביב


תחביב יכולה להיות כל פעילות שאתם אוהבים לעשות מטיולים, משחקים, ציור או כל דבר אחר שאתם נהנים ממנו. זה יכול להיות תחביב שמצריך ריכוז כמו נגרות או ציור, ואז המוח מתרכז במשימה שלו ולא במחשבות שמייצרות לחץ.


אפשר ללמוד משהו חדש כמו לנגן על משהו או לצייר בכל גיל - וזה אפילו מומלץ: בגלל שהמוח מפעיל את מנגנון הריכוז שלו על פעילות שגורמת לנו להרגשה טובה, אנחנו נוטים להתמיד בה, וזה בתורו משפר את יכולות הריכוז הכלליות שלנו. מחקרים מראים שאימוץ תחביב כזה מסייע בשיפור יכולות ריכוז ויכולות קוגנטיביות גם בגילאים מאוחרים.



אם החלטתם להתמודד עם הלחץ שלכם, המפתח לבחירה בשיטה או השיטות שמתאימות לכם נמצא בתגובה האישית שיש לכם לשיטה או לפעילות שבחרתם בה - חשוב שנהנה מהתהליך או מהפעילות שנבחר ולא רק נתמקד בתוצאה, מאחר וקיימות שיטות ודרכים רבות להגיע לתוצאה הרצויה של חיים רגועים ומהנים.


97 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מתחילים לטפל בלחץ של עצמכם

 קורס בסיס דיגיטלי חינמי

brain bulb 2.png

איך ללמד את המוח לצאת מהלחץ

קורס אונליין שתוכלו לקרוא ולעבוד עליו בכל מקום מהטלפון או מהמחשב

הקורס פתוח ללא הגבלה

שווה ערך ל-8 טיפולי נאו

טיפול עצמי בקצב ובזמן שנוח לכם

מיילים מלווים עם המלצות לשלבי הקורס

ניוזלטר וובינר שו"ת חודשי בנושאי הקורס

חשיבת יתר – למה היא קורית ואיך זה קשור ללחץ

למה הפער בין הרצוי למצוי מייצר אצלינו מחשבות שליליות

כלים לזיהוי פערים שמייצרים אצלכם לחץ, כולל דוגמאות של מטופלים ושאלות מנחות לעבודה עצמית

בקורס תקבלו מידע לגבי יסודות העבודה עם לחץ וכלים להתמודדות עם לחץ יומיומי

לאחר ההרשמה, יישלח אליכם מייל עם לינק לעמוד ההצטרפות לקורס

bottom of page